Dikkie Dik, thema AU! eerste hulp bij ongelukken

De boeken van Dikkie Dik zitten vol humor en zijn goed te begrijpen voor mensen die de taal nog niet goed spreken of nog niet zo goed kunnen lezen. De verhalen vormen een goed uitgangspunt om allerlei thema's uit te diepen.

In deze les gebruik je het verhaal pleisters plakken. Thema: AU: kleine ongelukjes en remedies, maar ook kun het boek gebruiken om te oefenen met woorden rond het lichaam, toiletspullen, etc.

Dikkie Dik: Pleisters plakken als digitaal prentenboek

Dit digitaal prentenboek is te vinden op het youtubekanaal van

Hier zijn nog een aantal leuke prentenboeken van Dikkie Dik te bekijken.

 

Andere digitale prentenboeken met verhalen van Dikkie Dik

Staat pleisters plakken niet bij jou of je bibliotheek in de boekenkast? Geen nood: Via dit youtubekanaal zijn nog heel veel andere leuke Dikkie Dik verhalen te bekijken, die je kunt gebruiken bij je lessen.

https://www.youtube.com/channel/UCWZsXBOtFP2wN7fMICLNPVw

Quizlet woordpakket over "AU" of "ziek en gezond"

Als je klikt op de link hieronder kom je op de website van Quizlet, bij het woordpakket over pijn, verstuikingen, doktersbezoek e.d.

Bij quizlet kun je allerlei woordpakketten vinden en maken. Je moet je er even in verdiepen, maar dan is het een handig hulpmiddel voor thuis. https://quizlet.com/nl/631707768/ziek-flash-cards/

Een voordeel van quizlet is dat de woorden uitgesproken worden en dat analfabeten ook steun kunnen hebben aan de plaatjes.

Het is makkelijk zelf woordpakketten te maken, maar er is ook veel te vinden. Quizlet is er ook als app en je kunt je cursist eenvoudig uitnodigen om via de smartphone een pakket te leren.

Offline leren is ook mogelijk.

Klik op de link hieronder, om te oefenen met het woordpakket over het lichaam op de website www.quizlet.com

https://quizlet.com/nl/549866085/het-lichaam-met-plaatjes-flash-cards/

Termen om te oefenen bij AU! (gevorderde talleerders)

Waar gaat de les over?

Het boek gaat over Dikkie Dik, poes Muis en Beer die aan het spelen zijn. Soms gaat het een beetje wild en heeft er iemand pijn. Maar met een pleister erop, doet het al heel snel geen zeer meer.

De woorden die je aanbiedt, in spelvorm gaan over kleine ongelukjes: je vinger knellen tussen de deur, je enkel verzwikken, een schaafwond, maar ook een brandwond. Wat doe je bij zon’n ongelukje? Hoe maak je een schaafwond schoon, hoe zorg je dat een zwelling niet al te groot wordt? Hier kun je over praten en een spel mee spelen. Woorden die je behandelt, voor iets meer gevorderde talleerders:

-de snee

-de schaafwond

-de verzwikte enkel

-de brandwond

-de gebroken arm

-de bult

-de pleister

-het icepack

-de jodium

-het gips

-de mitella

-het verband

-een wond koelen

-een wond schoonspoelen

-een wond ontsmetten

-een zwelling koelen

-naar het ziekenhuis voor een rontgenfoto en gips

 

Lesidee voor beginners

Is je cursist nog niet zo ver, om met hem/haar onderstaande les te behandelen, dan biedt het boek ook wel aanleiding om te oefenen met bv de lichaamsdelen voor beginners.

Hier zie je screenshots van woordkaarten die te vinden zijn op de website van juf Sanne. Voor deze kaarten moet je een heel eind naar beneden scrollen.

Je kunt de kaarten lamineren en er bv memory van maken om de woorden te oefenen.

Of kijk naar het lesidee aan de rechterkant.

Hierbij twee screenshots van de woordkaarten rond het lichaam op de website van juf Sanne:

https://www.jufsanne.com/start/woordkaarten/woordkaarten-downloads/

 

https://www.jufsanne.com/2008/09/thema-lichaam-vernieuwd/

Lesidee dat leuk past bij het boek pleisters plakken:

BENODIGDHEDEN:

*pleisters, gelamineerde kaartjes (evt plak je het woord op de achterkant van het kaartje), een zakje, 2 teddyberen of 2 grote tekeningen van teddyberen

HET SPEL:

*trek om de beurt een kaartje uit het zakje, niet spieken op de achterkant wat het woord is.

*kent de speler het woord? (bv de navel) dan mag hij/zij een pleister plakken op de navel van zijn beer.

*ga zo lang door tot de 1e speler alle lichaamsdelen heeft afgeplakt die er op de kaartjes staan.

Benodigdheden bij de les voor licht gevorderden

*het boek Pleisters plakken. Je kunt ook het digitale prentenboek gebruiken

*2 x 9 woordkaartjes (bult, schaafwond, splinter etc), gelamineerd (bijlage 1A en 1B)

*evt een echte pleister, rolletje verband, pincet, icepack, jodium, aspiveninpompje (tegen wespengif)

*prints van bijlage 2. om het dobbelspel te kunnen spelen, waarmee je woorden kunt oefenen, 2 dobbelstenen

Suggesties voor het lesverloop

INLEIDING

Het boek dat we vandaag gaan lezen heet ‘pleisters plakken’. Wat is dat, een pleister? Wanneer heb jij voor het laatst een pleister geplakt? Kinderen willen graag een pleister als ze pijn hebben, of bloed zien. Het helpt niet veel tegen de pijn, maar het geeft kinderen wel troost. Nu zit er een pleister op, dan wordt het weer beter.

 

DEEL 1. WOORDEN AANBIEDEN

We gaan woorden leren rond kleine ongelukjes in huis. Leg een stapeltje kaartjes met 9 woorden neer (bijlage 1A): de snee, de bult, de schaafwond, de brandwond, de splinter, een blauw oog, een verzwikte enkel, een gebroken arm en een wespensteek.

Keer steeds een kaartje om: (bv de bult) en licht toe. Au, ik heb mijn hoofd gestoten. Kijk, wat heb ik nu op mijn hoofd? Hoe heet dat? Het is een bult. Schrijf “de bult” op het bord/op een vel papier.

Ga zo alle 9 woorden af en praat er samen over. Sommige dingen zijn niet zo erg, die gaan vanzelf over. Andere dingen zijn wel ernstig. Met een gebroken arm moet je naar het ziekenhuis. Een brandwond moet je 10 minuten koelen met water, dat is heel belangrijk.

 

SPELEN MET WOORDEN EN ZINNEN.

*Leg de woorden weer op een stapel (bijlage 1A).

*Iemand draait een kaartje om en leest wat hij heeft. “Ik heb DE SNEE.”

*Vraag: “Wat is er gebeurd?”

*De cursist moet antwoorden met een hele zin: “Ik heb in mijn vinger gesneden met een mes”. Doe evt. de 1e keer zelf voor.

*Luister goed naar de zin die de cursist maakt. Staat de zin in een verkeerde volgorde of missen er woorden? Corrigeer de zin samen en schrijf hem op het bord.

*komt de cursist er niet uit om een zin te maken? Dan kan hij/zij het kaartje omdraaien, daar staat een voorbeeldzin.

*Het kaartje komt weer onderop de stapel. De cursisten (of jij en de cursist) doen om en om een woord en een zin. Schrijf alle zinnen op het bord/papier.

 

DEEL 2. Het boek

Lees samen het boek van Dikkie Dik en poes Muis. Poes Muis klemt zijn staart tussen de deur, Dikkie Dik valt op zijn neus en beer krijgt een toilettas op zijn kop. Vraag de cursist(en) om een gelezen bladzijde in eigen woorden na te vertellen en/of het verhaal op het einde samen te vatten. Laat cursisten evt. om en om een bladzijde lezen. Betrek hen bij het verhaal. Wat gaat er gebeuren? Als dat maar goed gaat…. Heb je dat zelf wel eens (met kinderen of toen je klein was) meegemaakt? Helpt een pleister? Of is het het idee dat er een pleister op zit, dat iets dan minder pijn doet?

 

DEEL 3. Eerste hulp bij ongelukken.

*Je legt de 9 kaartjes die je eerder hebt gebruikt op een rij, open op de tafel.

*Biedt nu de 9 andere kaartjes aan (bijlage 1B), deze gaan over wat je moet doen bij een ongelukje. Bespreek elke remedie. Wat is dat een icepack? Heb je die thuis in de vriezer? Kun je ook iets anders kouds gebruiken? Wanneer gebruik je een icepack? (heb evt. van bepaalde zaken een echt exemplaar bij de hand)

-koelen met een icepack

-schoonspoelen met water

-ontsmetten met jodium

-je enkel verbinden

-een pleister plakken

-gif uit een wespensteek halen met een vacuumpompje

-een rontgenfoto laten maken

-een splinter eruit trekken met een pincet

-de brandwond 10 minuten koelen met water.

 

*Laat de cursisten nu omdebeurt (of jij en de cursist omdebeurt) 2 kaartjes bij elkaar zoeken, bv:

SPLINTER en PINCET horen bij elkaar, want met een pincet trek ik de spinter eruit.

*Sommige remedies kunnen vaker worden gebruikt:

Een Icepack kun je gebruiken bij een BLAUW OOG, BULT, VERZWIKTE ENKEL

Spoelen met water  is een remedie bij een SCHAAFWOND EN BRANDWOND

Maar bij SCHAAFWOND kun je ook het kaartje pakken jodium en/of een pleister

Een VERZWIKTE ENKEL hoeft niet altijd te worden verbonden

Sta goed stil bij de BRANDWOND: hier moet geen pleister op of zalf, maar er moet wel lang worden gekoeld. En niet met ijskoud water, want dan gaan de porieen dicht en wordt de hitte ingesloten. Lauw water is beter.

 

Tot slot kun je nog het spel doen, dat staat beschreven bij bijlage 2. Hiermee kun je woorden voor minder voorkomende lichaamsdelen oefenen, zoals de enkel, de pols e.d.

 

bijlage 1A en 1B

Deze 2 bestanden kun je uitprinten, losknippen en lamineren en gebruiken bij het lesverloop. Links is bijlage 1A, rechts is 1B.

Bijlage 1 De Snee
PDF – 1,2 MB 104 downloads
Bijlage 1 B De Snee
PDF – 1,4 MB 95 downloads

Bijlage 2. dobbelspel met 5 woordkaarten rond het lichaam

Wat heb je nodig?

*1 dobbelsteen en 2 deelnemers (alleen kan ook, maar met twee is het leuker)

*per cursist de 5 ‘invuloefeningen’, waarop de woorden niet zijn ingevuld: het gezicht, de arm, het been, de mond, de hand. print de bijlage uit.

*de 5 antwoordbladen, waar de woorden volledig zijn ingevuld (ook bijlage)

Instructie

  1. Laat eerst de ‘antwoordbladen’ zien: onderdelen van de arm, het been, het gezicht etc.

Welke woorden kennen je cursisten al? Welke woorden zijn nieuw?

Laat het aanwijzen op het lichaam: waar zit je heup? Waar zit je gehemelte?

  1. Gooi dan omdebeurt met de dobbelsteen. Gooit iemand bv “5”, dan hoort daar invuloefening 5 bij: " de mond" .

-Laat de cursist kijken welke woorden van de mond hij/zij al kan invullen op zijn/haar invulformulier

Bv Iemand kent de woorden tand, lip en kies al en schrijft die op. Maar nog niet keel en gehemelte.

-Help een beetje mee door aan te wijzen (bij nummertje "6" op invulblad 5 wijs je bv naar je kiezen).

-Kent de cursist geen woorden meer, laat dan op het antwoordvel (5 = de mond) de ontbrekende woorden zien.

-Deze mag je cursist pas bij de volgende beurt opschrijven!

  1. Zo gooien je cursisten om en om en vullen ze de 5 invuloefeningen in en leren een aantal nieuwe woorden. Veel succes!
Dobbelspel Lichaam Dikkie Dik 2
PDF – 3,2 MB 100 downloads

Bijlage 2. kwartet lichaamsdelen

Kwartet Lichaam
PDF – 1,3 MB 97 downloads

Tip: de kaarten zijn wat groot, op 80% uitprinten kan evt. ook. Kijk wel of de letters leesbaar blijven.

Dit kwartet  heb ik zelf gemaakt en kun je uitprinten, om samen de lichaamsdelen te oefenen. Het bestaat uit 7 categorieen:

het gezicht, de mond, de organen, in je lichaam, het been, de torso en de hand.

de afbeeldingen komen van een website met veel gratis Tstockfoto's: https://www.pexels.com

Bijlage 3. werkblad lichaamsdelen

Wat Hoort Bij Elkaar Lichaamsdelen
PDF – 309,0 KB 97 downloads

bron kleurplaat hier rechts: PINTEREST, geupload door Ellen Van Cauter

Met dit werkblad kun je werken met een cursist die al een beetje kan lezen. De bedoeling is dat ze de woorden bij elkaar zoekt:

oog - ik kijk

oor - ik hoor

neus - ik ruik

zo leert je cursist ook de werkwoorden die bij lichaamsdelen horen

Extra: Bijlage 6. woordkaarten ziek en gezond (van jufsanne.com)

op de website www.jufsanne.com zijn heel veel woordkaarten te vinden, die je mag uitprinten en gebruiken. De woordkaarten van het ZIEKENHUIS / ZIEK ZIJN staan vrijwel onderaan op de webpagina.

https://www.jufsanne.com/start/woordkaarten/woordkaarten-downloads/

Woordkaarten zijn goede hulpmiddelen om woorden aan te leren. Door er een spel van te maken, herhaal je woorden en heb je samen plezier. Het lokt ook een beetje conversatie uit.

gebruik bv de woordkaarten rond ZIEK ZIJN, te downloaden bij juf Sanne.

Tip: print de woordkaarten dubbel uit en lamineer ze, zo heb je gelijk een leuk memoryspel, om spelenderwijs de woorden mee te consolideren.

Youtube: het programma TAALKLAS over ZIEK ZIJN

Klik op de link hieronder om op youtube de les te bekijken over het ZIEK ZIJN. de les is onderdeel van het programma TAALKLAS. https://www.youtube.com/watch?v=1uru3uOt5DY

Taalklas.nl bestaat uit een serie televisielessen en een online programma op www.oefenen.nl met aansluitende oefeningen bij elke aflevering. Internet en televisie sluiten helemaal op elkaar aan, maar kunnen ook los van elkaar gebruikt worden. Taalklas.nl is voor mensen die nog weinig Nederlands kunnen. Meer informatie: https://oefenen.nl

Youtube: leer woorden over het lichaam

Youtube: leer woorden over het lichaam, filmpje van Pharos expertisecentrum

https://www.youtube.com/watch?v=Q8QjYMkBCFA

 

Liedjes over ziek zijn

Klik op onderstaande link voor een hele lijst liedjes over ziek zijn op youtube, die je misschien kunt gebruiken bij je les. Veel succes!

https://www.youtube.com/watch?v=YNe1FoEVpKI&list=PL3lTleBiZXhaNWG4PGcRy-mEQDEKfm_VO

Interactieve praatplaat op www.kleuteridee.nl

Klik op onderstaande link en kom op een leuke interactieve praatplaat rond ziek zijn, op de website

www.kleuteridee.nl

https://pin.it/49XCOj9

 

Op de plaat staan linkjes die verwijzen naar liedjes en filmpjes over het thema. Veel plezier!

 

Lesbrief thema gezondheid

Thema Gezondheid Lesbrief 2 De Wachtkamer
PDF – 239,0 KB 94 downloads

Deze lesbrief heb ik gevonden op de website: https://docplayer.nl/15098840-Thema-gezondheid-lesbrief-2-de-wachtkamer.html

Op deze website is heel veel lesmateriaal te vinden.